HSP - hypersenzitivní - přecitlivělý?

Ty jsi ale cíťa. Nebul furt. Víte, ona je taková citlivá.
I to jsou věci co jsem slýchávala od malička.
Před pár měsíci jsem narazila na zajímavý článek. Bylo to v nějaké rubrice ONA nebo ŽENA nebo něco takového. Článek pojednával o hypersenzitivitě.
Tento výraz jsem slyšela poprvé. Dle článku, který nebyl nijak zvlášť obsáhlý mě toto téma začalo zajímat. Dle pár řádků jsem se domnívala, že jsem v tom trochu poznávám.
Za měsíc jsem doma měla v knihovně již přečtené dvě publikace a jednu zarezervovanou v knihovně.
Tím u mě nastal zlom, asi jako u každého jedince, který se může řadit do této škatulky. Jsem HSP! Není to nemoc, je to zkratka Highly sensitive person - vysoce citlivý, používá se v češtině především hypersenzitivní, někdy přecitlivělý.
Ve zkratce - jste prostě jiní. Mělo by nás být dle vědců cca 20 - 30 %. Většinou se čísla ubírají více k té dvacítce. Existuje několik testů, díky kterým si můžete ověřit vaši citlivost.
Takový test například vytvořil Rolf Sellin, autor knihy Hypersenzitivní lidé mezi námi.
Abyste nemuseli trápit Google (vypadne vám to hned při slovech "hypersenzitivní" a "test"), test uvádím níže.
Do komentáře mi prosím napište skóre. Uděláme si takovou interní soutěž. Kdo je větší cíťa?

Test: (zaznamenejte si počet odpovědí na otázku - ANO)


  • Nakupování ve městě mi zřejmě připadá namáhavější než jiným.
  • Násilné scény v kině nebo televizi mě ovlivňují více než ostatní.
  • Sociální nespravedlnost na mě působí tak, jako by se týkala přímo mě.
  • Jsem výrazně lekavější než ostatní.
  • Když přijdu do nového obchodu, cítím se rychle přemožený/á všemi dojmy a potřebuji obvykle trochu delší dobu než druzí, abych se zorientoval/a.
  • Reaguji zřetelně citlivěji na zvuky než druzí lidé. Hlasité zvuky mi působí téměř tělesnou nevolnost.
  • Cestování mi připadá namáhavější než ostatním.
  • Kontakt s druhými lidmi mě mnohdy vyčerpává.
  • Často mě pronásledují i malé věci, které řekli jiní.
  • Někdy mám pocit, jako bych slyšel/a i to, co druzí neřekli.
  • Často mě pronásleduje něco, co jsem nevykonal/a nebo neudělal/a dost dobře.
  • Vnímám velice dobře, jak se cítí druzí.
  • Často se cítím nepochopený/á, protože zřejmě vnímám víc a jiné věci než druzí. Mnohdy se cítím z tohoto důvodu taky velmi osamělý/á.
  • Velkým davům se nejraději vyhýbám.
  • Jako dítě jsem se vyděsil/a, když učitel káral nějakého spolužáka. Cítil/a jsem se tak, jako by káral mě, i když jsem se toho vůbec neúčastnil/a nebo nebyl/a míněn/a.
  • Když ve vzduchu visí konflikty nebo hádky, cítím to téměř tělesně – dokonce i když se mě to vlastně vůbec netýká.
  • Nálady jiných lidí mě ovlivňují zbytečně silně.
  • Když je velký neklid, reaguji podrážděně, roztržitě, stresem nebo tělesnými/ emocionálními symptomy.
  • Potřebuji se často stáhnout a mít hodně času pro sebe.
  • Harmonie je pro mě důležitá, v atmosféře nesouladu trpím.
  • Konfliktním situacím se nejraději vyhýbám. Když bych se vlastně měl/a prosadit, reaguji spíš tak, že ustoupím, i když mě to pak mrzí.
  • Daří se mi spíš zasazovat se za práva druhých nebo zastupovat zájmy veřejnosti než mé vlastní zájmy.
  • Umím naslouchat a umím se dobře vcítit a druhé povzbudit, když mají problémy.

Vyhodnocení testu

Jestliže jste víc než polovinu z 23 výpovědí odpověděli ano, pak můžete i vy být vysoce senzitivní. (Pokud ovšem nejste momentálně ve zcela mimořádně zátěžová situaci. Potom mohou i ostatní lidé reagovat hypersenzitivně.)
Udělejte si zkoušku a zodpovězte následující otázky: „Jak to bylo v minulosti? Jak tomu bylo v dětství?“ A znovu s tím projděte výpovědi. Když dostanete stejný nebo podobný výsledek s více než 12 odpověďmi ano, je to potvrzení výsledku testu.
Zdroj: Hypersenzitivní lide mezi námi - Rolf Sellin, r.2016, Noxi

Komentáře

Oblíbené příspěvky